Odhlučnit a poté stavět

Obálka únorového Tučňáka slibuje novou atraktivní výstavbu poblíž nádraží Praha Krč, v místě sužovaném vysokou hladinou hluku z Jižní spojky. Pamětníci si možná ještě vybaví, že zde v roce 1978 bylo právě kvůli hluku zbouráno celé původní centrum Krče, včetně kina a hotelu. Proto než se začne stavět, je nutné na Jižní spojce snížit hladinu hluku. Tento požadavek má vyřešit Hlavní město Praha plánovanou rekonstrukcí Jižní spojky v letech 2027–2028, kde se s protihlukovými opatřeními počítá. Od léta 2024 tudy navíc jezdí nákladní vlaky po dvou kolejích, což situaci dále zhoršuje. Z tohoto důvodu projektanti připravují protihlukové stěny od Vrbovy ulice po Kačerov, a to po obou stranách kolejí.

Hrozí kolaps?

Největší výzvou však zůstává dlouhodobé neřešení dopadu plánované masivní výstavby na uliční síť jižní části Prahy 4. Denně v blízkosti Dolní Krče projede 220 tisíc vozidel, přičemž kolony sahají až za Vestec. Nová zástavba kolem metra D přivede až 18 000 nových obyvatel. Přičemž celé území bude i dál průjezdné pouze dvěma notoricky přetíženými ulicemi – Vídeňskou a Štúrovou/Pod Višňovkou/Sulickou. Pokud tudy jezdíte, víte, že zde hrozí totální dopravní kolaps. Dalšími potenciálními hrozbami jsou zvažované projekty, jako je nový silniční most, který by přivedl dopravu z dálnice D5 přes Radlický tunel na Jeremenkovu ulici a dále na Budějovickou, či záměr přivést dopravu z Pražského okruhu na Modřanskou ulici.

Dle Pirátů je nejvyšší čas začít řešit současnou i budoucí dopravu v jižní části Prahy 4 systematicky. Veškeré práce musí být úzce koordinovány s Hlavním městem Praha. To vše zahrnuje také plánování budoucích tras linek MHD, přestupních uzlů mezi různými druhy veřejné dopravy, parkování na sídlištích, umístění dobíjecích stanic, tras cyklostezek a zohlednění dopadů sousedících a souvisejících dopravních projektů. V tomto duchu aktivně spolupracujeme i s Jaroslavem Míthem, radním pro dopravu.