V roce 2022 jsem se zúčastnil úvodních jednání se Správou železnic (SŽ) ke zdvojkolejnění trati přes Krč. Cílem bylo převést sem veškerou železniční dopravu z jihu Prahy — včetně těžkých nákladních vlaků a navýšením rychlosti až na100 km/h.
Již tehdy jsem upozornil, že klíčovou podmínkou projektu musí být důsledná ochrana obyvatel před nadměrným hlukem, nejen v Braníku a na Kačerově, kde se s protihlukovými opatřeními počítalo, ale hlavně v Krči, kde trať prochází v těsné blízkosti obytné zástavby.
Jak to dopadlo
Dnes vlaky jezdí po dvou kolejích, protihlukové stěny stojí — ovšem jen v Braníku a na Kačerově. Na Krč se zapomnělo. Výsledkem je dramatická hluková zátěž: denní počet nákladních vlaků je místo původních 9 minimálně 60. V Dolní Krči je hluk až 94 dB, v Horní Krči kolem 77 dB. Obyvatele v noci budí dunění, vlaky mnohdy projíždějí jen pár desítek metrů od domů.
Co na to ministr dopravy a co na to Správa železnic
Vedení MČ Praha 4 proto v únoru podniklo důležitý krok – pozvalo ministra dopravy Martina Kupku, aby se na místě se situací seznámil. Po své návštěvě rozhodl o tzv. předetapě – co nejrychlejší výstavbě protihlukové stěny aspoň na jižní straně stanice k ochraně Dolní Krče. Zdálo se, že jsme na dobré cestě. Jenže odborníci SŽ navrhují něco, co vše staví na hlavu. Nová stěna tu sice bude, ale jen v části nádraží a tak nízká a daleko od kolejí, že nepomůže ničemu. V kritické části Krče stěna nebude vůbec, na severní části čtvrti také ne. Je těžko pochopitelné, že SŽ dokáže vystavět kilometry skvělých protihlukových stěn v polích, jako u trati Čerčany-Praha, ale odmítá chránit lidi, kteří žijí ve městě přímo u kolejí.
Přístup k metru D Nádraží Krč – bude bezpečný?
Se železnicí v Krči souvisí i napojení na budoucí stanici metra D „Nádraží Krč“. Současné plány SŽ vedou podchod do jižní části nádraží, kde se nachází šrotiště a stáčení cementu. Tento vstup do stanice metra, součásti metra D za140 miliard korun, nelze považovat za odpovídající a bezpečný. Proto jsem se obrátil na starostu Ondřeje Kubína a radního pro dopravu Jaroslava Mítha s žádostí, aby MČ Praha 4 jasně definovala požadavky na budoucí železniční stanici Krč. Zda má jít o moderní přestupní uzel, nebo o nelogický slepenec, kde na jedné straně vyrostou nové stavby a na druhé zůstane nehostinná průmyslová zóna.